cursussen

Algemeen

Voor elke bijeenkomst krijg je een schrijfopdracht om thuis uit te werken, die je vervolgens meebrengt naar de cursus. Daar word je uitgenodigd je tekst voor te lezen, waarop je feedback krijgt. De feedback is gericht op een bepaald aspect van het schrijven: de lezer kan bijvoorbeeld gevraagd worden om in de tekst aan te geven waar de hoofdpersoon sympathie opwekt voor een ander personage of op grond waarvan hij veronderstelt dat er tegenstrijdige gevoelens in het spel zijn. De feedback kan gericht zijn op de eerste tekenen van een conflict of op de vraag waar de beschrijving van een interieur bijdraagt aan iets kenmerkends van een gebeurtenis.

In de bijeenkomsten oefen je ook ambachtelijke vaardigheden: je verspringt in de tijd en je schrijft korte dialogen. Je oefent in het gebruik maken van metaforen en je onderzoekt of je tekst een beeld schetst van wat er gebeurt. Je oefent om vanuit verschillende personages naar dezelfde situatie te kijken, en je onderzoekt de zeggingskracht van details.

In de cursussen wordt intensief en persoonlijk gewerkt. De concentratie is hoog. Op het einde van een cursus heb je een familieportret geschreven, liggen er brieven aan je kleinkinderen of heb je van je hoofdpersoon een portret geschreven.

Achtergrond

  • Jan Brokken, De wil en de weg -over het schrijven van romans en verhalen. Uitgeverij Augustus, Amsterdam-Antwerpen, vierde druk 2010
  • Jan Brokken, Het hoe -over het schrijven van romans, verhalen en non-fictie. Uitgeverij Augustus, Amsterdam-Antwerpen, vierde druk 2010
  • Stephen Fry, Planet Word: Taal als fundament van onze beschaving. BBC-productie, 2012
  • Konstantin Paustovsky, De gouden roos - literaire herinneringen. Vertaald door Wim Hartog. Uitgeverij De Arbeiderspers, Amsterdam Antwerpen, derde druk 1997.

 

 

 

Foto: 'writing' van Rasmus Andersson op Flickr