cursussen

 

Algemeen

Voor elke bijeenkomst krijg je een schrijfopdracht om thuis uit te werken, die je vervolgens meebrengt naar de cursus. Daar word je uitgenodigd je tekst voor te lezen, waarop je feedback(fb) krijgt. De fb gaat over het gevoel dat het lezen van de tekst bij jou oproept. Je kunt verbaasd of verontwaardigd zijn. Ontroerd of verrast. Een zin, een woord, een alinea kan uitnodigend zijn, je dichterbij halen of je van wat je leest verwijderen.

In de bijeenkomsten oefen je ambachtelijke vaardigheden: je verspringt in de tijd en je schrijft korte dialogen. Je oefent in het gebruik maken van metaforen en je onderzoekt of je tekst vertelt wat jij te vertellen hebt.  Je oefent om vanuit verschillende personages naar dezelfde situatie te kijken en je ontdekt de zeggingskracht van details.

In de cursussen wordt intensief en persoonlijk gewerkt. De concentratie is hoog. Op het einde van een cursus heb je een kort verhaal geschreven of een (deel van) een familieportret. Liggen er brieven aan je kleinkinderen of heb je van je hoofdpersoon een portret geschreven.

Achtergrond

  • Stephen King, Over Leven en Schrijven. Uitgeverij Luitingh. Derde druk oktober 2013
  • Jan Brokken, De wil en de weg -over het schrijven van romans en verhalen. Uitgeverij Augustus, Amsterdam-Antwerpen, vierde druk 2010
  • Jan Brokken, Het hoe -over het schrijven van romans, verhalen en non-fictie. Uitgeverij Augustus, Amsterdam-Antwerpen, vierde druk 2010
  • Stephen Fry, Planet Word: Taal als fundament van onze beschaving. BBC-productie, 2012
  • Konstantin Paustovsky, De gouden roos – literaire herinneringen. Vertaald door Wim Hartog. Uitgeverij De Arbeiderspers, Amsterdam Antwerpen, derde druk 1997.

 

 

 

Foto: ‘writing’ van Rasmus Andersson op Flickr